Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. duben 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. duben 2002

Kometa Ikeya Zhang nad Coloradem

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

Kometa Ikeya-Zhang ("ikeja žong") se stala nejfotogeničtější kometou. Tento nádherný časně večerní pohled na oblohu ve Skalistých horách přes hřebeny a nízké mraky ukazuje kometu na severozápadě. Časová expozice byla pořízena 31.března z převýšení 8000 stop (2400m) poblíž města Yampa, Colorado, USA. Kometa Ikeya-Zhang posazená nad horizontem v severním souhvězdí Andromedy předvádí svůj široký žlutavý prachový ohon a modrý iontový ohon dlouhý osm až deset stupňů. Nalevo od komety je jasná hvězda Mirach neboli Beta Andromedae, zatímco protažený nebeský šišatý míč napravo je M31 neboli galaxie v Andromedě, nejbližší jasná spirální galaxie k naší Mléčné dráze. Jak jdou dny, tak zdánlivý pohyb pohyb komety Ikeya-Zhang na obloze by byl na tomto snímku doprava. Pokud bude dnes pozorovatelům oblohy přát jasná obloha, tak by mohli najít kometu Ikeya-Zhang v perfektním postavení pro triedry i kamery hned nad M31, méně jak 2 stupně od středu jasné galaxie.

Štítky: Comet ikey-zhang, C/2002 c1, Andromeda galaxy