Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. duben 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. duben 2002

NGC 4414: Vločková spirální galaxie

Uznání: Olivier Vallejo (Observatoire de Bordeaux), HST, ESA, NASA

Kolik hmoty skrývají vločkové spirální galaxie? Tento snímek vločkové spirální galaxie NGC 4414 ve skutečných barvách nahoře pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope, aby pomohl zodpovědět tuto otázku. Vločkové spirály, galaxie bez dobře definovaných spirálních ramen, jsou dosti obvyklou formou galaxií a NGC 4414 je jednou z nejbližších. Hvězdy a plyn u viditelných okrajů spirálních galaxií obíhají kolem středu tak rychle, že musí být přítomna gravitace velkého množství neviděné tmavé hmoty, aby galaxie držely pohromadě. Na snímku nahoře je fotogenický střed NGC 4414. V popředí obrázku září jasná hvězda z naší Galaxie Mléčné dráha. Přestože střed NGC 4414 obsahuje málo tmavé hmoty, tak pochopení jejího rozložení pomůže kalibrovat zbytek galaxie a po dedukci i vločkové galaxie obecně. Astronomové doufají určením přesné vzdálenosti k NGC 4414, okalibrovat měřítka i do vzdálenějšího vesmíru.

Štítky: Spirální galaxie, NGC 4414, Flocculence