Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červen 1999

NGC 4414: Spirála vypovídá

Credit: W. Freedman (Carnigie Obs.) et al., L. Frattare (STScI) et al.,
and the Hubble Heritage Team (AURA/ STScI/ NASA)

Jak je daleko tato galaxie? Kosmologové na celém světě tvrdě pracovali, aby na to přišli. Spirální galaxie NGC 4414 obsahuje hodně proměnných hvězd zvaných Cefeidy, které oscilují takovým způsobem, že umožňují astronomům odhadnout jejich vzdálenost. Z analýzy vzdáleností ke galaxiím jako je tato někteří astronomové nedávno oznámili, že zase zpřesnili jejich odhad poměru rychlosti rozpínání vesmíru. Debata probíhající o tomto poměru není ještě ale u konce neboť jiná skupina astronomů nedávno oznámila vzdálenost, která odpovídá menšímu poměru rychlosti rozpínání vesmíru zcela novou metodou. NGC 4414 má mnoho klasických chrakteristik spirálních galaxií včetně prachových pásů, oblasti ve středu bohaté na staré červené hvězdy a spirálních ramen se zářícími mladými horkými hvězdami. I klasické spirály obsahují nová překvapení jako neobvyklé modré proměnné objekty, které byly nedávno nalezeny v NGC 4414.

Štítky: Ho, Spirální, Galaxie