Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. listopad 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. listopad 2002

Obří kolébka hvězd NGC 604

Uznání: H. Yang (UIUC), HST, NASA

V této mlhovině plné dutin katalogizované jako NGC 604 je rozptýlených více jak 200 nově vzniklých horkých, hmotných hvězd. Toto rozsáhlé mračno mezihvězdného plynu a prachu má 1500 světelných let a je ve skutečnosti obrovskou hvězdnou kolébkou ve vzdálenosti tří miliónů světelných let ve spirální galaxii M33. Nově zrozené hvězdy ozařují plyn energetickým ultrafialovým světlem, které z atomů vyráží elektrony a vytváří charakteristickou záři mlhoviny. Podrobnosti o struktuře mlhoviny jsou klíčem k tajemství vzniku hvězd a vývoje galaxie.

Štítky: Star-formation, Hvězdy, Emisní mlhovina, M33, Ngc604

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.