Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2007

Collinder 399: Věšák

Uznání a copyright: Frank Barrett (Celestial Wonders)

Je tento věšák hvězdokupou nebo asterismem? O tomto kosmickém věšáku na kabáty se hodně debatovalo v minulém století, jelikož astronomové byli zvědaví, zda je tento triedrem viditelný objekt skutečně fyzicky spojenou otevřenou hvězdkupou nebo je náhodnou projekcí. Náhodné projekce hvězd jsou známé jako asterismy, příkladem je populární Velký vůz. Nedávná přesná měření z jiného pozorovacího místa na oběžné dráze Země kolem Slunce odhalila nesoulad v úhlových posunech, což ukazuje, že Věšák bude lépe popisovat jako asterismus. Toto jasné uskupení hvězd formálně označované Collinder 399 lze uvidět na ploše větší jak úplněk v souhvězdí Lištičky (Vulpecula). Na snímku nahoře je vpravo otevřená hvězdokupa NGC 6802.

Štítky: Otevřená hvězdokupa, Asterismus, Collinder 399