Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. prosinec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. prosinec 2008

Collinder 399: Věšák kabátů

Uznání a copyright: Processing - Noel Carboni, Imaging - Greg Parker, New Forest Observatory

Je tento věšák kabátů hvězdokupa nebo asterismus? O tomto kosmickém věšáku se diskutovalo většinu minulého století, jak se astronomové snažili přijít na to, zda je tento triedrem viditelný útvar opravdu fyzicky spojený do otevřené hvězdokupy nebo jde o náhodnou projekci. Náhodné projekce hvězd se jmenují asterismy, příkladem je třeba známý Velký vůz. Nedávná přesná měření z různým pozorovacích míst oběžné dráhy Země kolem Slunce odhalila odlišné úhlové posuvy, které ukazují na to, že Věšák kabátů lze lépe popsat jako asterismus. Toto jasné hvězdné seskupení je formálněji známo jako Collinder 399 a v souhvězdí Lištičky (Vulpecula) zabírá víc místa než úplněk. Na obrázku nahoře je zcela vpravo otevřená hvězdokupa NGC 6802.

Štítky: Asterismus, Collinder 399, Coat Hanger