Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. srpen 2009

Velryba a Hokejka

Uznání a copyright: Josef Poepsel, Stefan Binnewies (Capella Observatory)

NGC 4631 je velká krásná spirální galaxie, která je vidět zboku (vpravo nahoře), vzdálená jen 25 miliónů světelných let v malém severním souhvězdí Honicí psy (Canes Venatici). Lehce zborcený tvar vřetena této galaxie některým připomíná kosmického herinka a jiným zase Velrybu. V každém případě se co do velikosti podobá naší vlastní Mléčné dráze. Na tomto nádherném kosmickém barevném snímku lze snadno spatřit tmavá mezihvězdná prachová mračna, žluté jádro a mladé modré hvězdokupy Velryby. Nad galaxií Velryba je malá doprovodná eliptická galaxie NGC 4627. O něco níž vlevo je další zborcená galaxie NGC 4656 ve tvaru hokejky. Zborcení a splývající stopy plynu na jiných vlnových délkách naznačují, že všechny tři galaxie v minulosti podstoupily vzájemná blízká setkání. O galaxii Velryba je též známo, že vyvrhla halo horkého rentgenově zářícího plynu.

Štítky: Spirální galaxie, Edge-on spiral, Ngc4631, Ngc4656, Ngc4627

kometa Wirtanen nad Zubštejnem

Mezi mraky se kometa objevila na 5 a 1/2 minuty, pořízeno 16 použitelných snímků, nakonec vybráno 8 snímků kde bylo nejméně mraků. Snímky registrovány na hvězdy a na krajinu. Na zvýraznění komety použity snímky Petra Horálka.