Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. květen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. květen 2001

Spirály z profilu

Uznání a copyright: Robert Gendler

Spirální galaxie ukazují při pohledu zepředu velkolepou strukturu s vznešenými spirálními rameny stopovanými jasnými hvězdokupami a zářícími hvězdnými kolébkami. Při pohledu z profilu je jejich vzhled velice odlišný, ale ne méně ohromující, jak se jejich centrální oblasti vydouvají a tmavé pásy kosmického prachu kreslí siluety proti světlu hvězd ze zploštělých galaktických disků. Mistrovská mozaika digitálních snímků ukazuje devět dobře známých spirál z profilu seřazených následovně: nahoře: NGC2683, M104, NGC4565, ve středu: NGC891, NGC4631, NGC3628 a dole: NGC5746, NGC5907 a NGC4217. Ze všech nejznámější je možná M104 (NGC4594), jejíž výstižnější přezdívka je galaxie Sombrero. Perspektiva z profilu zjevně u těchto galaxií umožňuje měření rychlosti jejich galaktické rotace s využitím Dopplerova jevu. Závislost rotační rychlosti a vzdálenosti od středu určuje gravitační hmotnost galaxie a historicky vedla k prvnímu důkazu tajemné tmavé hmoty.

Štítky: Galaxie, Prach, Spirální galaxie, Edge on

Slnko AR2871

Slnko-oblasť AR2871 dva dni po erupcii.