Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. duben 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. duben 2001

Galaktická galerie návštěvníků

Uznání: Courtesy Adam Block (KPNO Visitor Program), NOAO, NSF

Zde je ukázána pestrá kolekce vesmírných ostrovů. Postupujeme-li od levého horního obrázku k pravému spodnímu, vidíme půvabné, ale vzdálené galaxie M61, NGC 4449, NGC 4725, NGC 5068, NGC 5247, a NGC 5775/5774. Většina z nich jsou spirální galaxie více či méně podobné naší Mléčné dráze. Barevné snímky odhalují zřetelné růžové skrvny znározňující zářící plynná vodíková oblaka v oblastech tvorby hvězd podél elegantních spirálních ramen. Zatímco galaxie M61 patřící do kupy v Panně má zřejmě tyto spirály nejkrásnější, zajímavý galaktický pár NGC 5775/5774 ostře kontrastuje s ostatními charakterických vzhledem při pohledu z boku. Jedinou výjimkou v této přehlídce fotogenických spirálních galaxií je malá a relativně blízká nepravidelná galaxie NGC 4449 (nahoře uprostřed). Podobně jako Velké Magellovo mračno, galaktický průvodce naší Mléčné dráhy, i NGC 4449 ukazuje mladé modré hvězdy a růžové oblasti tvorby hvězd. Všechny galaxie v této galerii byly zaznamenány malým (průměr 40 cm) zrcadlovým dalekohledem a digitální kamerou návštěvníky z řad veřejnosti v rámci Advanced Observing Program návštěvnického střediska na Kitt Peak National Observatory.

Štítky: Galaxie, M61, Ngc4449, Ngc4725, Ngc5068, Ngc5247, Ngc5775