Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. leden 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. leden 2001

Galaxie z kupy v Panně

Uznání a Copyright: Matt BenDaniel

O hodně přes tisíci galaxií je známo, že jsou členy kupy v Panně, což je nejbližší velká kupa galaxií vedle naší vlastní místní skupiny. Kupu galaxií je obtížné vidět najednou, protože pokrývá velkou část oblohy. Tento skvělý pohled dalekohledem zachychuje oblast Kupy v Panně kolem její dominantní obří eleiptické galaxie M87. M87 je vidět jako mlhavá čmouha poblíž středu snímku. Popravdě, podrobnější prohlídka snímku ukáže, že mnoho "hvězd" je ve skutečnosti obklopeno závojem, jež naznačuje, že jsou galaxiemi Kupy v Panně. Kolik galaxií byste dokázali spočítat? Klikněte na snímek a získáte neořezanou verzi snímku s pojmenováním a čísly podle katalogu NGC pro většinu viditelných galaxií. V průměru jsou galaxie v Kupě v Panně vzdáleny asi 48 miliónů světelných let. Vzdálenost Kupy v Panně se používá pro určení důležité Hubbleovi konstanty a tak i rozměru Vesmíru.

Štítky: Kupa galaxií, Kupa v Panně