Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. leden 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. leden 2001

Stardust plachtí

Uznání a copyright: Gordon Garradd

Kosmické sondy často při dlouhých meziplanetárních cestách používají samy sebe v gravitačním praku, aby je urychlil na jejich dlouhou cestu. Sonda Stardust vypuštěná v únoru 1999 ke kometě není vyjímkou. Stardust se 15.ledna 2001 přiblížil k planetě Zemi, na pouhých 6000 kilometrů od jejího povrchu při manévru gravitační assistence, aby nabral rychlost a zmenil dráhu vedoucí k setkání s kometou Wild 2, již by měl dosáhnout v roce 2004. Tuto exposici Stardustu plachtícího oblohou nad Loomberah v Austrálii pořídil těsně před největším přiblížením k Zemi astronom Gordon Garradd. Blízká a rychle se pohybující sonda se jeví jako čára na pozadí slabých hvězd v souhvězdí Velryby (Cetus). O asi 15 hodin později prolétl Stardust 98000 kilometrů od Měsíce. Po odběru prachu z ohonu komety Wild 2 bude cesta Stardustu pokračovat, až se vrátí se vzorky na Zemi v roce 2006.

Štítky: Kosmická loď, Stardust, Kometa

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.