Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2001

NGC 3603: Rentgenové paprsky z hvězdokupy s výrony mladých hvězd

Uznání: M.Corcoran (GSFC / NASA) et al.

Zhruba ve vzdálenosti 20000 světelných let od Slunce leží hvězdokupa NGC 3603, jež sídlí v nedalekém spirálním ramenu Carina naší Galaxie Mléčená dráha. Na tomto nedávném rentgenovém snímku ve falešných barvách z observatoře Chandra je astronomům dobře známá NGC 3603, mladá hvězdokupa ve velké galaktické oblasti vzniku hvězd. Výběr barev byl volen tak, aby ukázal poměrnou rentgenovou jasnost spousty jednotlivých přítomných zdrojů, kde zelené jsou slabé a červené až sytě fialové jsou jasné zdroje rentgenových paprsků. Hvězdy v kupě vznikaly v jednotlivých "výronech" vzniku hvězd pouze před jedním až dvěma milióny lety, takže se předpokládá, že rentgenové paprsky vycházejí ze samotných masivních mladých hvězd nebo z jejich energetických hvězdných větrů. Vzhledem k tomu, že další běžné galaktické zdroje rentgenova záření jako jsou zbytky supernov a neutronové hvězdy představují závěrečná stadia života masivních hvězd, tak je jejich přítomnost v takové mladé kupě nepravděpodobná. Blízká NGC 3603 se považuje za pěkný příklad hvězdokup, které se vyskytují ve vzdálených galaxiích s výrony mladých hvězd.

Štítky: Hvězdokupa, Star-formation, Ngc3603