Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. leden 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. leden 2001

Sférická planetární mlhovina Abell 39

Uznání a Copyright: George Jacoby (WIYN Obs.) et al., WIYN, AURA, NOAO, NSF

Jedna z největších sfér v naší Galaxii poskytuje svým tvarem hodnotné vodítko pro chemické složení hvězd. Planetární mlhovina Abell 39 má nyní napříč 6 světelných let, ale kdysi byla vnější atmosférou slunci podobné hvězdy, jež byla před tisíci lety od ní odvržena. Téměř dokonalý kulovitý tvar mlhoviny Abell 39 astronomům umožňuje přesný odhad jak mnoho poměrné hmoty skutečně absorbuje a emituje světlo. Pozorování naznačují, že Abell 39 obsahuje pouze polovinu kyslíku, jež se nalézá na Slunci, což je zapeklité ale ne překvapivé potvrzení chemických rozdílů mezi hvězdami. V současnosti není znám důvod, pro ústřední hvězda ze středu lehce vychýlena o 0.1 světelného roku. Abell 39 se nachází asi 7000 světelných let daleko, ačkoliv je přes mlhovinu a kolem ní vidět několik galaxií milióny světelných let daleko.

Štítky: Planetární mlhovina, Abell 23