Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. únor 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. únor 2000

Galaxie Sombrero z VLT

Uznání: Peter Barthel (Kapteyn Inst.) et al., FORS1, VLT ANTU, ESO

Proč vypadá galaxie Sombrero jako klobouk? Důvodem je jednak neobvykle velká a rozsáhlá centrální výduť Sombrera s hvězdami a jednak nápadné tmavé prachové pásy v disku, které jsou vidět až skoro na okraji. Miliardy starých hvězd způsobují difuzní záři centrální výdutě. Podrobnější prozkoumání výdutě na fotografii nahoře ukazuje spoustu světelných bodů, které jsou ve skutečnosti kulovými hvězdokupami. Nádherné prachové prstence M104 jsou domovem mnoha mladších a jasnějších hvězd a ukazují astronomům spletité, dosud plně nepochopené podrobnosti. Skutečný střed Sombrera září napříč elektromagnetickým spektrem a předpokládá se, že hostí velkou černou díru. Padesát miliónů let staré světlo z galaxie Sombrero lze spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Panny.

Štítky: Prach, Spirální galaxie