Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. květen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. květen 2001

Rentgenové duhy

Uznání: J. McClintock et al. (CfA), CXC, NASA

Kapka vody nebo skleněný hranol rozkládají viditelné sluneční světlo na barevnou duhu. Barvy v dobře známém spektru duhy jsou seřazeny podle stoupající energie: červená, oranžová, zelená, modrá, indigo, fialová. Také rentgenové světlo se může rozkládat do spektra seřazeného podle energie, ovšem ani kapkami vody, ani sklem. Namísto toho oběžná rentgenová observatoř Chandra používá k rozkladu rentgenova záření soubor 540 jemně sestavených zlatých mřížek a výsledky zaznamenává digitálními detektory. Výsledné rentgenové spektrum odhaluje mnohé o složení, teplotách a pohybech kosmických rentgenových zdrojů. Tento snímek z Chandry ukazuje ve falešných barvách rentgenové spektrum hvězdné soustavy ve Velké medvědici (Ursa Major) katalogizované jako XTE J1118+480, o němž se předpokládá, že se skládá ze slunci podobné hvězdy obíhající černou díru. Na rozdíl od důvěrně známého vzhledu duhy viditelného světla z hranolu, jsou zde energie seřazeny podél radiálních linií s nejvyššími energiemi vlevo nahoře a vpravo dole. Samotná ústřední paprsčitá oblast je tvořena rentgenovými paprsky ze zdroje, jenž nejsou rozloženy polem mřížek.

Štítky: Rentgenový, Spectrum, Light, Rainbow, Xtej1118+480