Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2010

M94 z nové perspektivy

Uznání a copyright: R Jay Gabany (Blackbird Obs.)
Collaboration: I. Trujillo, I. Martinez-Valpuesta, D. Martinez-Delgado ( IAC); J. Penarrubia (IoA Cambridge); M. Pohlen (Cardiff)

Krásný vesmírný ostrov M94 leží zhruba 15 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Honicí psy (Canes Venatici). Jasnější vnitřní část zepředu viděné spirální galaxie, populárního cíle astronomů, měří asi 30 000 světelných let. Hloubkové snímky byly tradičně interpretovány tak, že vnitřní spirální oblast M94 obklopuje slabý široký prstenec hvězd. Ale nový výzkum na více vlnových délkách odhalil doposud nedetekovaná spirální ramena, která se vinou přes vnější části galaktického disku, kde vznikají hvězdy. Na tomto pozoruhodném objevném snímku, který je zpracován pro zvýraznění vnějších struktur disku, lze na optických vlnových délkách sledovat vnější spirální ramena M94. Přes slabší vnější ramena jsou vidět galaxie pozadí, zatímco ty tři paprsčité hvězdy v popředí patří do naší vlastní Mléčné dráhy.

Štítky: Star-formation, Galaxie, M94, Spiral arms