Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. srpen 2010

M8: Mlhovina Laguna

Uznání a copyright: Steve Mazlin, Jack Harvey, Rick Gilbert, and Daniel Verschatse
(Star Shadows Remote Observatory, PROMPT, CTIO)

Toto krásné kosmické mračno je populární zastávkou při toulkách dalekohledem souhvězdím Střelce (Sagittarius). Kosmický turista 18. století Charles Messier katalogizoval tuto jasnou mlhovinu jako M8. Dnešní astronomové znají mlhovinu Laguna jako aktivní hvězdnou porodnici vzdálenou asi 5000 světelných let ve směru na střed naší Mléčné dráhy. Na tomto ostrém snímku lze vystopovat pozoruhodné útvary včetně filamentů zářícího plynu a prachových mračen. Poblíž středu Laguny se vine jasný útvar přesýpacích hodin, který je turbulentním výsledkem extrémních hvězdných větrů a intenzivního hvězdného světla. Tento pěkný pohled je barevným kompozitem snímků přes širokopásmový i úzkopásmový filtr, které byly pořízeny, když se mlhovina M8 nacházela vysoko na tmavé Chilské obloze. Snímek Lagunu zachycuje v modřejších odstínech, než na snímcích, kde převládá červené světlo emitované vodíkem. Tento snímek zabírá v odhadované vzdálenosti mlhoviny asi 30 světelných let.

Štítky: M8