Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. říjen 2010

Duch Mirachu

Uznání a copyright: Anthony Ayiomamitis (TWAN)

Co se duchů týče, tak duch Mirachu není zase tak hrozný. Ve skutečnosti je duch Mirachu slaboučký jen jako mlhavá galaxie, která se přihodí astronomům, kteří se dívají přímo na jasnou hvězdu Mirach. Toto hvězdné pole je vycentrováno na Mirach, zvanou též beta Andromedae. Mirach je rudý obr vzdálený asi 200 světelných let, který je chladnější než Slunce, ale je mnohem větší a tudíž i mnohem jasnější než naše mateřská hvězda. Na většině teleskopických pohledů záře a difrakční paprsky zakrývají věci, které se nacházejí těsně vedle Mirach a způsobují, že slabá, mlhavá galaxie vypadá jako duchovitý vnitřní odraz od přezařujícího světla. Přesto je na tomto ostrém snímku vpravo nahoře od Mirach Mirachův duch vidět a je katalogizován jako galaxie NGC 404 vzdálená asi 10 miliónů světelných let.

Štítky: Mirach, Beta andromedae, Ngc404, Ghost