Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. říjen 2013

Arp 94

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Obs.)
Collaboration: David Martinez-Delgado (MPIA, IAC), et al.

Tento teleskopický záběr zachytil kosmický moment v bouřlivých životech velké spirální galaxie NGC 3227 a menší eliptické galaxie NGC 3226. Zachytil je uprostřed stále trvajícího gravitačního tance a citlivý zobrazovač také zachytil slabé slapové hvězdné proudy vymrštěné z galaxií při jejich opakovaných přiblíženích. Vzhled tohoto páru vzdáleného přes 50 miliónů světelných let v souhvězdí Lva mu získal v klasickém katalogu pekuliárních galaxií označení Arp 94. Nyní se ale takové galaktické srážky a spojení považují za představitele normálního způsobu vývoje galaxií, včetně naší Mléčné dráhy. NGC 3227 měří asi 90 000 světelných let, takže se velikostí podobá Mléčné dráze, a je považována za aktivní Seyfertovu galaxii s centrální superhmotnou černou dírou.

Poznámka: Jak najít alternativní APODy.

Štítky: Galaxie, Srážka, Ngc3227, Ngc3226, Arp 94