Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. únor 2014

Terasovitá noc

Uznání a copyright: Cui Yongjiang

Dlouho po západu Slunce bylo 25. ledna při pohledu na jih vidět toto intenzivní červené světélkování vzduchu. Scéna byla zachycena dlouhou expozicí digitální kamerou nad provincií Yunnan v jihozápadní Číně. Toto dlouhodobé světélkování vzduchu, které je sotva vidět očima, vzniká chemiluminiscencí, která vytváří světlo chemickou excitací. Pochází z podobných výšek jako polární záře a lze ji nalézt na celém světě. Chemickou energii na počátku poskytuje Slunce svým extrémním ultrafialovým zářením. I přes svítivou atmosféru bylo možné tu noc zřetelně vidět, jak se nad obzorem vypíná pás Mléčné dráhy s jasnou hvězdou Sírius skoro nahoře. Světélkování vzduchu i hvězdnatá obloha se krásně odrážejí ve vodních rýžových terasách v Yuanyang pod nimi.

Štítky: Obloha, Sirius, Světélkování vzduchu, Yuanyang rice terraces