Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červen 2014

Dipól CMB: Úprk Vesmírem

Uznání: DMR, COBE, NASA, Four-Year Sky Map

Naše Země nestojí. Země obíhá kolem Slunce. Slunce obíhá kolem středu Mléčné dráhy. Mléčná dráha obíhá kolem Místní skupiny galaxií. Místní skupina galaxií padá směrem ke Kupě galaxií v Panně. Ovšem tyto rychlosti jsou menší, než rychlost, kterou se všechny tyto objekty dohromady pohybují relativně vůči kosmickému mikrovlnnému záření pozadí (CMB - Cosmic Microwave Background). Na mapě celé oblohy nahoře, která byla vytvořena družicí COBE, se záření ve směru pohybu Země jeví posunuté do modra a tudíž je teplejší, zatímco záření na opačné straně oblohy je posunuté do červena a je tudíž studenější. Mapa ukazuje, že se Místní skupina pohybuje vůči prvotnímu záření rychlostí asi 600 kilometrů za sekundu. Tak vysoká rychlost se původně nečekala a její hodnota stále není vysvětlena. Proč se pohybujeme tak rychle? Co je tam?

Štítky: Relative motion, Vesmír, Mikrovlnné pozadí