Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2015

Palomar 12

Uznání: ESA/Hubble, NASA

Palomar 12 zde nevznikla. Hvězdy v této kulové hvězdokupě, která byla poprvé identifikována v palomarské přehlídce oblohy, jsou mladší, než hvězdy v jiných kulových hvězdokupách, které osidlují halo naší Galaxie Mléčné dráhy. Poloha hvězdokupy Palomar 12 v naší Galaxii a její změřená rychlost naznačují, že jejím domovem byla kdysi trpasličí eliptická galaxie ve Střelci, malá satelitní galaxie Mléčné dráhy. Při těsných přiblíženích k větší Mléčné dráze ji gravitační slapy rozlámaly a přišla o většinu svých hvězd. Slapové zachycení hvězdokupy Palomar 12, která je nyní částí halo Mléčné dráhy, nastalo nejspíše před 1,7 miliardou let. Hvězdokupa Palomar 12, která je na ostrém snímku z Hubbla vidět vidět za paprsčitými hvězdami popředí, měří téměř 60 světelných let. Nachází se ve vzdálenosti asi 60 000 světelných let v souhvězdí Kozoroha (Capricornus).

Štítky: Palomar 12, Kulová hvězdokupa, Trpasličí sférická galaxie ve Střelci, Galaxie, Acs