Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. únor 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. únor 2015

Tmavé krátery a jasné skvrny na trpasličí planetě Ceres

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UCLA, MPS/DLR/IDA

Co jsou to ty jasné skvrny na planetce Ceres? Jak se kosmická sonda Dawn přibližuje k největší planetce v pásu planetek, neboli asteroidů, tak se záhada jen zvětšuje. Včera byly zveřejněny minulý týden pořízené nové ostřejší snímky a jak se čekalo ukazují, že většina povrchu trpasličí planety Ceres je tmavá a silně pokrytá krátery, podobně jako náš Měsíc a planeta Merkur. Nové snímky ovšem nevyjasnily podstatu poměrně jasných skvrn, i když se zdá, že je jich více. Záhadné skvrny byly na Ceres, která má asi velikost Texasu, poprvé spatřeny před několika týdny, když se sonda Dawn více přiblížila. Možná, že složitou záhadu rychle vyřeší trvalé přibližování sondy Dawn k Ceres, kolem níž má podle plánu vstoupit 6. března na oběžnou dráhu.

Dotazník: Co si myslíte, že ty světlé skvrny na Ceres jsou?

Štítky: Ceres, Asteroid, Krátery

Planetární mlhovina M27 "Činka".