Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. březen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. březen 2015

Uvnitř Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage (STScI/AURA);
Acknowledgment: D. Carter (LJMU) et al. and the Coma HST ACS Treasury Team

Téměř všechny objekty na fotografii nahoře jsou galaxie. Kupa galaxií ve Vlasech Bereniky na snímku nahoře je jednou z nejhustších známých kup, obsahuje tisíce galaxií. Každá z těchto galaxií hostí miliardy hvězd, stejně tak jako naše vlastní Galaxie Mléčná dráha. I když je v porovnání s většinou jiných kup blízká, tak světlu z Kupy ve Vlasech Bereniky i tak k nám trvá stovky miliónů let. Kupa galaxií ve Vlasech Bereniky je tak velká, že to světlu z jedné strany na druhou trvá milióny let! Mozaika snímků nahoře je malou částí kupy, kterou do bezprecedentních podrobností v roce 2006 zachytil Hubblův kosmický dalekohled, aby se dalo prozkoumat, jak se galaxie v bohatých kupách vznikají a vyvíjejí se. Většina galaxií v této kupě i v jiných kupách jsou eliptické galaxie, i když některé galaxie na snímku jsou zřetelné spirály. The spiral galaxy on the upper left of the Spirální galaxie na snímku vlevo nahoře je vidět také jako jedna z modřejších galaxií na tomto větším snímku vlevo nahoře. V pozadí jsou tisíce nesouvisejících galaxií z celého vesmíru.

Štítky: Kupa galaxií, Coma, Galaxie