Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2015

NGC 2903: Ztracený skvost ve Lvu

Uznání a copyright: Tony Hallas

Spirální galaxie s příčkou NGC 2903 je pouze asi 20 miliónů světelných let daleko. Je populární mezi astronomy amatéry a nachází se poblíž hlavy severního jarního souhvězdí Lva. Tato část souhvězdí je někdy chápána jako obrácený otazník nebo srp. NGC 2903 je jednou z nejjasnějších galaxií, které jsou vidět na severní polokouli, takže je překvapivé, že chybí v katalogu jasných nebeských objektů Charlese Messiera. Tento barevný snímek z malého pozemského dalekohledu ukazuje nádherná spirální ramena protkaná mladými, modrými hvězdokupami a růžovými hvězdotvornými oblastmi. Na snímku jsou i jemné podrobnosti v jasném jádře NGC 2903 a pozoruhodný mix starých a mladých kup spolu s ohromnými mračny plynu a prachu. NGC 2903 v blízkosti svého středu předvádí doopravdy výjmečnou hvězdotvornou aktivitu a je také jasná v rádiovém oboru, i v pásmu infračerveném, ultrafialovém a rentgenovém. NGC 2903 je jen o něco málo menší, než naše vlastní Mléčná dráha, měří asi 80 000 světelných let.

Štítky: Ngc2903, Spirální galaxie, Bar, Star-formation