Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. duben 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. duben 2015

Přes Slunce

Uznání a copyright: Göran Strand

Přes poměrně klidný povrch Slunce se na tomto teleskopickém snímku z 27. dubna roztahuje dlouhý filament. Negativní nebo invertovaný úzkopásmový snímek byl pořízen ve světle atomů ionizovaného vodíku. Vlevo nahoře je vidět vznešená záclona magnetizované plazmy, která se tyčí nad povrchem a sahá až za sluneční okraj. Jak je ten sluneční filament dlouhý? Asi tak dlouhý, jako je vzdálenost ze Země na Měsíc, což ilustruje vložené měřítko vlevo nahoře. Ten dlouhý filament, který je vpravo přes sluneční disk, o den později vybuchl a zvednul se ze slunečního povrchu. Z tohoto místa byl také slunečními monitorovacími družicemi zaznamenán koronální výtrysk hmoty, ale očekává se, že proletí daleko od naší dobré planety.

Štítky: Filament, Slunce, Distance scale