Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. duben 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. duben 2015

Srpek komety Čurjumov Gerasimenko

Uznání: ESA, Rosetta, NAVCAM; processing by Giuseppe Conzo

Co se to děje s kometou 67P/Čurjumov-Gerasimenko(vá)? Jak se 3-km velká kometa přibližuje ke Slunci, tak jeho teplo způsobuje vyvrhování plynu a prachu z jádra. Kosmická sonda Rosetta dorazila ke dvojitému kometárnímu jádru minulý červenec a nyní spolu s tímto obřím tmavým ledovcem obíhá Slunce. Nedávné analýzy dat odeslaných na Zemi kosmickou sondou Rosetta ukázaly, že voda, kterou 67P vyvrhuje, se významně liší od vody na Zemi, což znamená že pozemská voda by nemusela pocházet z dávných srážek s kometami jako je 67P. Navíc ani Rosetta ani její přistávací modul Philae nedetekovaly magnetické pole kolem jádra komety, což může ukazovat na to, že při vývoji rané Sluneční soustavy magnetismus možná nebyl důležitý. Kometa 67P je zde vidět ve falešných barvách ve fázi srpku a jak postupuje ke svému největšímu přiblížení se Sluncem v srpnu 2015, kdy bude od Slunce jen o něco dále než Země, tak stupňuje svoje vypařování.

Štítky: Jádro komety, 67p, Crescent