Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. duben 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. duben 2015

Hmotná blízká spirální galaxie NGC 2841

Uznání: Hubble, Subaru; Composition & Copyright: Roberto Colombari

Je to jedna z nejhmotnějších známých galaxií. Spirální galaxie NGC 2841 se nachází asi 46 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major). Ostrý pohled na tento nádherný vesmírný ostrov ukazuje výrazně žluté jádro a galaktický disk. Prachové pásy, malé růžové hvězdotvorné oblasti a mladé modré hvězdokupy jsou ponořeny do skvrnitých, těsně zavinutých spirálních ramen. Proti tomu spousta jiných spirálních galaxií vykazuje velká, rozsáhlá spirální ramena s velkými hvězdotvornými oblastmi. NGC 2841 má průměr přes 150 000 světelných let, což je dokonce více než má naše vlastní Mléčná dráha a je zachycena na kompozitním obrazu, který kombinuje expozice z 2,4m družicového Hubblova kosmického dalekohledu a pozemského 8,2m dalekohledu Subaru. Rentgenové snímky naznačují, že hvězdné větry a výbuchy vytvořily zplodiny horkého plynu, který sahá do halo kolem NGC 2841.

Štítky: NGC 2841, Hubble, Spirální galaxie