Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. květen 2015

Místo přistání Aresu 3: Marťan znovu navštíven

Uznání: HiRISE, MRO, LPL (U. Arizona), NASA

Tento podrobný snímek z družice MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) kamerou HiRISE ukazuje v jižní Acidalia Planitia krátery a navátá depozita. Výrazný odstín modré ve stardardních barvách snímku HiRISE této oblasti by se lidskému oku jevil nejspíše šedě nebo trochu červeně. Ovšem přes tento terén žádné lidské oko nehledělo, když vyloučíme oči kosmonautů NASA ze scifi románu Marťan, který napsal Andy Weir. Román zaznamenává dobrodružství kosmonauta jménem Mark Watney, který uváznul v místě přistání fiktivní výpravy na Mars Ares 3, jehož souřadnice odpovídají tomuto ořezanému políčku z kamery HiRISE. Watneyho obydlí o průměru 6 metrů by v tomto místě mělo asi 1/10 průměru toho velkého kráteru. Souřadnice místa přistání Aresu 3 jsou pouhých zhruba 800 kilometrů severně od skutečného místa přistání Pathfinderu v roce 1997, nyní stanice na památku Carla Sagana (Carl Sagan Memorial Station).

Štítky: Fikce, Ares 3, Andy weir, Mars