Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. květen 2015

Blízká spirální galaxie NGC 4945

Uznání a copyright: Petri Kehusmaa, Harlingten Atacama Observatory

Velká spirální galaxie NGC 4945 je ve středu tohoto kosmického galaktického portrétu vidět zboku. NGC 4945 se velikostí téměř rovná naší vlastní Galaxii Mléčné dráze. Na ostrém, barvitém, teleskopickém snímku vyniká její prašný disk, mladé modré hvězdokupy a růžové hvězdotvorné oblasti. NGC 4945 je asi 13 miliónů světelných let daleko v rozlehlém jižním souhvězdí Kentaura (Centaurus) a je pouze šestkrát dále, než nejbližší velká spirální Galaxie v Andromedě. I když jsou centrální oblasti této galaxie většinou před optickými dalekohledy skryté, tak rentgenová a infračervená pozorování ukazují na významnou vysokoenergetickou emisi a na vznikání hvězd v jádře NGC 4945. Její sice zakryté, ale aktivní jádro tento nádherný vesmírný ostrov kvalifikuje jako Seyfertovu galaxii a je domovem centrální superhmotné černé díry.

Štítky: Ngc4945, Edge on, Centaurus, Spirální galaxie, Aktivní galaxie