Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. květen 2015

Saturn v opozici

Uznání a copyright: Christopher Go

Teleskopičtí pozorovatelé na Zemi si poslední dobou užívají krásných pohledů na Saturn, jelikož planeta s prstenci dosáhla 23. května 2:00 UT své opozice v roce 2015. Opozice pochopitelně znamená opozici se Sluncem na pozemské obloze. Saturn je poblíž své opozice vidět celou noc a je nejbližší a nejjasnější z celého roku. Tyto ostré snímky pořízené jen hodiny od zákrytu Slunce - Země - Saturn také ukazují silné zjasnění prstenců Saturnu známé jako opoziční zdvih nebo Seeligerův jev. Přímo osvětlené ledové částice v prstencích nevrhají žádný stín a silně zpátky k Zemi rozptylují sluneční světlo a tak vytvářejí silný zdvih jasnosti. Saturn je nyní na obloze ne moc daleko od jasného Antaresu, alfa hvězdy v souhvězdí Štíra (Scorpius).
Oprava: Na chybu latinského názvu souhvězdí upozornil Jakub Šimánek.

Štítky: Opposition, Saturn, Prstence, Seeligerův jev