Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. říjen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. říjen 2015

M83: Galaxie tisíce rubínů

Uznání: Subaru Telescope (NAOJ), Hubble Space Telescope,
European Southern Observatory - Processing & Copyright: Robert Gendler

Velká, jasná a krásná spirální galaxie M83 leží zhruba 12 miliónů světelných let daleko v jihovýchodním cípu velmi dlouhého souhvězdí Hydra. Výrazná spirální ramena protkávají tmavé prachové pásy a modré hvězdokupy, které jí daly populární jméno Jižní větrník. Ovšem červené hvězdotvorné oblasti, které zdobí točitá ramena a jsou na tomto třpytivém kompozitu zvýrazněny, naznačují také další jméno, Galaxie tisíce rubínů. M83 měří asi 40 tisíc světelných let a je členem skupiny galaxií, do které patří také aktivní galaxie Centaurus A. Jádro samotné M83 je jasné v rentgenových energiích, vykazuje vysokou koncentraci neutronových hvězd a černých děr pozůstalých po období překotného vznikání hvězd. Na ostrém kompozitním obrazu jsou také vidět paprsčité hvězdy v popředí z Mléčné dráhy a vzdálené galaxie pozadí. Obrazová data pocházejí z dalekohledu Subaru, z širokoúhlé kamery Evropské jižní observatoře a z Hubblova archívu.

Štítky: M83, Spirální galaxie, Southern Pinwheel