Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. prosinec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. prosinec 2015

Když Gemini posílá hvězdy na Paranal

Uznání a copyright: Stéphane Guisard (Los Cielos de America), TWAN

Z radiantu v souhvězdí Blíženců prší na planetu Zemi každoroční meteorický roj Geminid. Geminidy dnes v noci dosahují svého maxima, a to by mohlo být opravdu spektakulární. Na obrazu z několika snímků je ovšem zachyceno impozantní maximum tohoto roje v roce 2012. Na krásném nebi jsou na kompozitním obrazu pečlivě sestaveném z 30 expozic dlouhých vždy 20 sekund z tmavé chilské pouště Atacama nad observatoří Paranal, ESO zachyceny Geminidy. V popředí jsou čtyři Velmi velké dalekohledy (VLT), čtyři pomocné dalekohledy a přehlídkový dalekohled VLT, všechny jsou otevřené a pozorují. Na nebi je jasný Jupiter (vlevo), Orion (vlevo nahoře) a také slabé světlo Mléčné dráhy. Geminidy jsou prachem z oběžné dráhy aktivní planetky (asteroidu) 3200 Phaethon a meteory vstupují do zemské atmosféry rychlostí 22 kilometrů za sekundu.

Dnes v noci: Připojte se k živému chatu NASA na twiteru o Geminidách