Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červenec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červenec 2016

Arp 286: Trio v Panně

Uznání a copyright: CHART32 Team, Processing - Johannes Schedler

Na pozoruhodné kompozici ve žluté a modré barvě je vidět trojice interagujících galaxií téměř 90 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Panny (Virgo). Ty dvě paprsčité hvězdy vpravo z popředí Mléčné dráhy jakoby odrážejí barvy tria galaxií, připomínka toho, že hvězdy v naší vlastní Mléčné dráze se podobají těm ve vzdálených vesmírných ostrovech. NGC 5566 se svými zavinutými spirálními rameny a pásy neprůhledného prachu je ohromná, měří asi 150 000 světelných let. Hned nad ní se nachází malá, modrá galaxie NGC 5569. Třetí galaxie skoro ve středu NGC 5560 má mnoho barev a interakcí s NGC 5566 je zřetelně protažená a zborcená. Tato trojice galaxií je také v Atlasu pekuliárních galaxií od Haltona Arpa z roku 1966 jako Arp 286. Takové kosmické interakce se nyní považují za běžnou část vývoje galaxií.

Štítky: Galaxie, Ngc5566, Ngc5569, Ngc5560, Arp 286, Interacting galaxies