Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červenec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červenec 2016

Barevná mračna Rho Ophiuchi

Uznání a copyright: Tom Masterson

Spousta nádherných barev mračen Rho Ophiuchi zdůrazňuje mnoho procesů, které tam probíhají. Modré oblasti září především odraženým světlem. Modré světlo hvězdy Rho Ophiuchi a okolních hvězd se v této části mlhoviny odráží efektivněji, než světlo červené. Pozemská obloha se ve dne jeví modrá ze stejných důvodů. Červené a žluté oblasti svítí především emisí atomárních a molekulárních plynů v mlhovině. Světlo z blízkých modrých hvězd, které je energetičtější než světlo z Antaresu, vyráží z plynu elektrony, které pak po rekombinaci s plynem září. Tmavě hnědé oblasti jsou způsobeny prachovými zrny, která vznikají v mladých stelárních atmosférách a která efektivně cloní světlo za nimi. Mračna hvězdy Rho Ophiuchi jsou daleko před kulovou hvězdokupou M4, která je zde vidět vpravo nahoře, a dokonce jsou barevnější, než mohou lidé vidět, jelikož emitují světlo v každém vlnovém pásmu, od rádiových vln až po gama záření.

Štítky: Rho Ophiuchi, Star clouds, Kulová hvězdokupa