Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. srpen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. srpen 2016

M63: Galaxie Slunečnice v širokém poli

Uznání a copyright: Data - Deep Sky West, Processing - John Vermette

Poblíž středu tohoto širokoúhlého teleskopického pole kvete galaxie Slunečnice. Scéna ze souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici) na obloze měří asi 2 stupně, neboli 4 úplňky. Tento majestátní vesmírný ostrov, který je formálněji znám jako M63, měří téměř 100 000 světelných let, což je zhruba velikost naší vlastní Galaxie Mléčná dráha. Spirální ramena zavinutá kolem jasného žlutého jádra protkávají pásy kosmického prachu a tečky hvězdotvorných oblastí. M63 je dominantním členem známé skupiny galaxií a má slabé rozsáhlé útvary, které by mohly být pozůstatky po trpasličích satelitních galaxiích, což je důkaz, že velké galaxie rostou požíráním těch malých. M63 září v celém elektromagnetickém spektru a předpokládá se, že prošla poryvem intenzivního vznikání hvězd.

Štítky: M63, Spirální galaxie, Překotný vznik hvězd, Star stream