Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. září 2016

M33: Galaxie v Trojúhelníku

Uznání a copyright: Giovanni Benintende

V malém severním souhvězdí Trojúhelníku (Triangulum) se nachází tato vznešená spirální galaxie M33, která je vidět zepředu. Její populární název je galaxie Větrník nebo jen Galaxie v Trojúhelníku. M33 měří přes 50 000 světelných let a je třetí největší galaxií v Místní skupině po Galaxii v Andromedě (M31) a naší vlastní Mléčné dráze. M33 je od Mléčné dráhy asi 3 milióny světelných let daleko a považuje se za satelitní galaxii Galaxie v Andromedě a astronomové by v obou galaxiích měli nádherný pohled na ten opačný spirální systém. Co se pohledu ze Země týče, tak tento ostrý kompozitní snímek M33 pěkně podél spirálních ramen ukazuje modré hvězdokupy a růžové hvězdotvorné oblasti. Ta nejjasnější hvězdotvorná oblast je proděravělá NGC 604, která je zde vidět v poloze 1 hodina od středu galaxie. Podobně jako u M31 i u M33 pomohla populace dobře proměřených proměnných hvězd udělat z této blízké spirály kosmický metr pro stanovení měřítka vzdáleností ve Vesmíru.

Štítky: M33, Spirální galaxie, Místní skupina, Ngc604, M31