Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. září 2016

Srdce, Duše a Dvojitá hvězdokupa

Uznání a copyright: Adrien Klamerius

Toto bohaté pole zabírá na obloze v severních souhvězdích Kasiopeja a Perseus téměř 10 stupňů. Vlevo je srdcovité kosmické mračno IC 1805 a spolu s IC 1848 jsou obě známá jako mlhoviny Srdce a Duše. Vpravo jsou snadno viditelné hvězdokupy NGC 869 a NGC 884, též známé jako h a Chi Perseii, nebo jen Dvojitá hvězdokupa. Srdce a Duše se svými vlastními zanořenými hvězdokupami mladých hvězd o věku kolem miliónu let každá měří něco přes 200 světelných let a jsou 6 až 7 tisíc světelných let daleko. Mlhoviny jsou součástí velkého komplexu aktivních hvězdotvorných oblastí, které se vinou podél Perseova spirálního ramene naší Galaxie Mléčná dráha. Dvojitá hvězdokupa se nachází ve stejné vzdálenosti, jako mlhoviny Srdce a Duše. Hvězdokupy h a Chi Perseii od sebe dělí jen stovky světelných let a stáří obou se odhaduje na 13 miliónů let. Jejich blízkost a podobný stelární věk naznačují, že obě kupy nejspíše pocházejí ze stejné hvězdné porodnice.

Štítky: Ic1848, Ic1805, Ngc869, Ngc884