Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. listopad 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. listopad 2016

Portrét NGC 281

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)

Když se podíváte přes kosmické mračno katalogizované jako NGC 281, tak můžete minout otevřenou hvězdokupu IC 1590. Přesto vznikla uvnitř této mlhoviny a mladé, hmotné hvězdy z této kupy nakonec dodávají energii pro všudepřítomnou zář mlhoviny. Ty pro oči zajímavé útvary v portrétu NGC 281 jsou v siluetě viditelné sloupce a husté prachové globule opracované a erodované intenzivními energetickými větry a radiací z horkých hvězd v hvězdokupě. Pokud tyto prachové struktury přežijí dostatečně dlouho, tak by se mohly stát místy budoucího vznikání hvězd. Mlhovina NGC 281 se pro svůj celkový tvar s trochou hravosti nazývá Pacman a je asi 10 000 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia). Tento ostrý kompozitní snímek byl pořízen přes úzkopásmové filtry a kombinuje emisi z atomů vodíku, síry a kyslíku v zelené, červené a modré barvě. NGC 281 měří v odhadované vzdálenosti přes 80 světelných let.
Poznámka překladatele: Pacman je postavička v japonské počítačové hře uvedené v 22. května 1980.

Štítky: Ngc281, Ic1590, Prach, Pacman nebula, Star-formation