Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2017

Z boku viděná NGC 891

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Velká spirální galaxie NGC 891 měří asi 100 tisíc světelných let a z naší perspektivy je vidět skoro přesně z boku. Nachází se asi 30 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Andromedy a vypadá podobně jako naše Mléčná dráha. Na první pohled má plochý, tenký galaktický disk hvězd a centrální výduť protíná uprostřed oblastmi tmavého neprůhledného prachu. Na z boku viděné NGC 891 jsou pozoruhodné filamenty prachu, který sahá stovky světelných let nad a pod centrální rovinu. Ten prach nejspíše z disku odvanuly výbuchy supernov nebo intenzivní vznikání hvězd. Na hloubkovém portrétu NGC 891 jsou z boku vidět i další slabší galaxie. (Editorská poznámka: Snímek NGC 891 původně publikovaný v tomto APODu byl nahrazen skutečným originálním autorským snímkem a také bylo příslušně upraveno autorské uznání.)

Štítky: Spirální galaxie, Ngc891, Edge on