Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. únor 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. únor 2017

Čtyři planety kolem hvězdy HR 8799

Uznání videa a CC BY License: J. Wang (UC Berkeley) & C. Marois (Herzberg Astrophysics), NExSS (NASA), Keck Obs.

Existuje život mimo naši Sluneční soustavu? NASA vytvořila projekt spolupráce NExSS (Nexus for Exoplanet System Science), aby pomohla hledat a studovat vzdálené hvězdné soustavy, u kterých je naděje, že mohou hostit živé obyvatele a tak pomáhá odpovědět na tuto otázku. Výsledky nových pozorování z NExSS jsou vidět na časosběném videu nedávno objevených planet, které obíhají kolem hvězdy HR 8799. Snímky pro toto video byly pořizovány v průběhu 7 let z Keckovy observatoře na Havaji. Všechny čtyři exoplanety vypadají jako bílé tečky, které částečně obíhají svoji mateřskou hvězdu, která je ve středu záměrně zastíněná. Centrální hvězda HR 8799 je o něco větší a hmotnější než naše Slunce a každá z jejích planet je zřejmě několikrát hmotnější, než Jupiter. Hvězdná soustava HR 8799 se nachází asi 130 světelných let daleko v souhvězdí okřídleného koně Pegasus. Nyní bude pokračovat výzkum, zda některá už známá nebo potenciální planeta, nebo jejich měsíce ve hvězdné soustavě HR 8799, by mohly hostit život.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1400+ souborů astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: Video, HR 8799, Exoplanenty, Planety