Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. únor 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. únor 2017

NGC 1316: Po srážce galaxií

Uznání a copyright: Steve Mazlin, Warren Keller, and Steve Menaker (SSRO / UNC / PROMPT / CTIO)

Enormní eliptická galaxie NGC 1316 se nachází asi 75 miliónů světelných let daleko v jižním souhvězdí Pece (Fornax) a je příkladem bouřlivých procesů kosmických měřítek. Astronomové, kteří zkoumají tuto pozoruhodnou podívanou mají podezření, že tato obří galaxie je ve srážce s menším sousední galaxií NGC 1317, která je vidět nahoře a způsobuje vzdálené smyčky a obálky hvězd. Světlo z jejich těsného přiblížení zasáhlo Zemi před asi 100 milióny lety. Na ostrém hloubkovém snímku od sebe dělí centrální oblasti NGC 1316 a NGC 1317 něco přes 100 000 světelných let. Komplex prachových pásů, který je vidět uvnitř, ukazuje na to, že samotná NGC 1316 je výsledkem srážky ve vzdálené minulosti. NGC 1316 je známá jako Fornax A a nachází se na okraji Kupy galaxií v Peci (Fornax). Jedna z vizuálně nejjasnějších galaxií v Kupě v Peci je také jedním z nejsilnějších a největších rádiových zdrojů s rádiovou emisí, která na obloze měří několik stupňů a sahá mimo toto teleskopické zorné pole.

Zúčastněte se: Vyplňte estetický a astronomický dotazník.

Štítky: Ngc1317, Ngc1316, Fornax A, Rádio