Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. únor 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. únor 2017

NGC 3621: Daleko za Místní skupinou galaxií

Uznání a copyright: Processing - Robert Gendler, Roberto Colombari
Data - Hubble Legacy Archive, European Southern Observatory, et al.

Daleko za místní skupinou galaxií se zhruba 22 miliónů světelných let daleko nachází NGC 3621. Leží ve vícehlavém jižním souhvězdí Hydry a zavinutá spirální ramena tohoto nádherného vesmírného ostrova jsou plná zářivých modrých hvězdokup, růžových hvězdotvorných oblastí a tmavých prachových pásů. NGC 3621 ovšem pro astronomy není jen pouhá další pěkná, zepředu viděná spirální galaxie. Některé její nejjasnější hvězdy se používají jako standadní svíčky při stanovování důležitých odhadů extragalaktických vzdáleností a měřítek vesmíru. Tento krásný snímek NGC 3621 je kompozitem vesmírných a pozemských teleskopických snímků. Sleduje volná spirální ramena daleko od jasných centrálních oblastí až do nějakých 100 000 světelných let. Na pěkném obrázku jsou paprsčité hvězdy v popředí z naší Mléčné dráhy a také mnohem vzdálenější galaxie v pozadí rozeseté po zorném poli.

Štítky: Ngc3621, Spirální galaxie, Distance scale