Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. duben 2017

NGC 602 a dál

Image Credit: X-ray: Chandra: NASA/CXC/Univ.Potsdam/L.Oskinova et al;
Optical: Hubble: NASA/STScI; Infrared: Spitzer: NASA/JPL-Caltech

U okraje Malého Magellanova mračna, satelitní galaxie vzdálené asi 200 tisíc světelných let, se nachází hvězdokupa NGC 602 stará pouhých 5 miliónů let. Jmenuje se NGC 602, je kolem ní ještě zárodečný plyn a prach a je vidět na tomto nádherném snímku této oblasti z Hubbla, doplněném o rentgenový snímek z Chandry a infračervený snímek ze Spitzera. Fantastické hřebeny a zpátky obrácené tokové tvary naznačují, že energetická radiace a rázové vlny z hmotných mladých hvězd v NGC 602 zerodovaly prašný marteriál a vyvolaly vznikání hvězd, které postupuje od středu kupy. Obraz zabírá v odhadované vzdálenosti Malého Magellanova mračna asi 200 světelných let, ale na tomto ostrém pohledu ve více barvách je také vidět pěkná sbírka galaxií v pozadí. Tyto galaxie v pozadí jsou stovky miliónů světelných let, nebo i více, za NGC 602.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1400+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: NGC 602, Smc, Star-formation