Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. květen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. květen 2017

Hvězdokupa, spirální galaxie a supernova

Uznání a copyright: Paolo Demaria

Kosmická momentka z 19. května zabírá v barevném teleskopickém pohledu na obloze asi 1 stupeň neboli 2 úplňky. Paprsčité hvězdy v popředí z Mléčné dráhy jsou rozeseté po královském souhvězdí Kefea (Cepheus), zatímco hvězdy v otevřené hvězdokupě NGC 6939 se seskupily asi 5 000 světelných let daleko skoro u horní strany snímku. Vlevo dole je zepředu viděná spirální galaxie NGC 6946 téměř 22 miliónů světelných let daleko. Červené čáry pomáhají identifikovat nedávno objevenou supernovu SN 2017eaw, tedy smrtící explozi hmotné hvězdy posazené v modrém spirálním rameni této galaxie. Je skutečností, že v posledních 100 letech bylo v NGC 6946 objeveno 10 supernov. Pro srovnání, průměrná kadence supernov v naší Mléčné dráze je asi jedna supernova každých zhruba 100 let. NGC 6946 je též známa jako Ohňostrojová galaxie.

Štítky: Ngc6946, Ngc6939, Sn2017eaw