Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. červen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. červen 2017

Hmotné hvězdy ve Westerlund 1

Uznání: ESA/Hubble & NASA

Hvězdokupa Westerlund 1 je domovem několika největších a nejhmotnějších známých hvězd. Vede jim hvězda Westerlund 1-26, červený veleobr tak velký, že pokud by byl ve středu naší Sluneční soustavy, tak by sahal až za dráhu Jupiteru. Tato mladá hvězdokupa je kromě toho domovem dalších 3 červených veleobrů, 6 žlutých hyperobrů, 24 Wolf-Rayetových hvězd a několika ještě více neobvyklých hvězd, které je potřeba dále studovat. Westerlund 1 je na hvězdokupu poměrně blízko ve vzdálenosti 15 000 světelných let, takže astronomům slouží jako laboratoř ke studiu vývoje hmotných hvězd. Na obrázku vidíte hvězdokupu Westerlund 1 jak ji zaznamenal Hubblův kosmický dalekohled v jižním souhvězdí Oltáře (Ara). I když se Westerlund 1 v současnosti klasifikuje jako "super" otevřená hvězdokupa, tak se za několik příštích miliónů let může vyvinout do nízkohmotné kulové hvězdokupy.

Štítky: Westerlund 1, Hmotné hvězdy, Hvězdokupa