Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červenec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červenec 2017

Pohled na M106

Uznání a copyright: Peter Feltoti

Tomuto kosmickému pohledu dominuje velká, jasná a krásná spirála Messier 106. Teleskopické zorné pole o šířce dvou stupňů se nachází v dobře vycvičeném souhvězdí Honících psů (Canes Venatici) nedaleko oje Velkého vozu. M106 nebo též NGC 4258 je největším členem skupiny galaxií Canes II, měří asi 80 000 světelných let a nachází se 23,5 miliónů světelných let daleko. Pro tak vzdálenou galaxii je vzdálenost k M106 dobře známá, jelikož ji lze přímo změřit sledováním galaktického maseru, neboli mikrovlnné laserové emise. Přirozená emise maseru je velice vzácná a vytváří ji molekuly vody v molekulárních mračnech, které obíhají aktivní galaktické jádro. Další výrazná galaxie na této scéně je z boku viděná NGC 4217 vpravo dole od M106. Vzdálenost k NGC 4217 je známa mnohem méně, odhaduje se na asi 60 miliónů světelných let.

Štítky: M106, Ngc4258, Maser, Spirální galaxie, Ngc4248, Ngc4217

Denný tranzit ISS

Prelet ISS popred Mesiac.