Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 2017

Globální polární záře na Marsu

Uznání: MAVEN, LASP, University of Colorado, NASA

Silná událost na Slunci minulý měsíc vyvolala intenzivní globální polární záři na Marsu. Na těchto projekcích před (vlevo) a v průběhu sluneční bouře (vpravo) je vidět náhlý vzrůst ultrafialové emise z marťanských polárních září, více než 25 krát jasnější, než aurorální emise detekovaná družicí MAVEN předtím. Data ze zobrazujícího ultrafialového spektrografu sondy MAVEN jsou promítnutá ve fialové barvě na noční stranu Marsova globu a simulují data a časy pozorování, přičemž na pravém obrázku je vidět sluncem osvětlený srpek. Sluneční bouře mohou na Marsu vyústit do celoplanetární polární záře proto, že rudá planeta na rozdíl od Země není chráněna silným globální magnetickým polem, které by dokázalo energetické částice nasměrovat k pólům. Pro všechno přítomné na povrchu planety se při sluneční bouři úroveň nebezpečné radiace proti všem dosavadním měřením vozítka Curiosity zdvojnásobila. Družice MAVEN studuje, zda Mars svou atmosféru ztratil kvůli nedostatku globálního magnetického pole.

Štítky: Mars

Trpasličí planeta (136472) Makemake

Animace pohybu trpasličí planety (136472) Makemake. Vyznačeny jsou polohy z 18.5.2020 a 1.6.2020. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. 18.05.2020 od 21:39 UT 60x40s. 01.06.2020 od 21:31 UT 60x40s.