Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. listopad 2017

\'Oumuamua: Mezihvězdný asteroid

Uznání ilustrace: European Southern Observatory, M. Kornmesser

Nic takového nebylo dosud nikdy vidět. Neobvyklý kosmický balvan 'Oumuamua je zvláštní především proto, že je to vůbec první kdy detekovaný asteroid, který přišel mimo sluneční Sluneční soustavy, ovšem díky moderním počítačově řízeným přehlídkám oblohy budou následovat mnohé další. Proto téměř všechny druhy dalekohledů lidstva si daly objekt 'Oumuamua do svých pozorovacích programů, abychom tohoto mezihvězdného návštěvníka lépe pochopili. Na obrázku vidíte uměleckou ilustraci, jak by 'Oumuamua mohla vypadat zblízka. 'Oumuamua je také zvláštní pro nečekanou podobnost s Ramou, se slavnou fiktivní mezihvězdnou kosmickou lodí, kterou vytvořil spisovatel science fiction Arthur C. Clarke. Podobně jako Rama je i 'Oumuamua neobvykle protáhlý objekt, který by mohl být ze silného materiálu, aby se nerozpadl, Sluneční soustavou jenom prolétá a na gravitačně nevázané těleso se ke Slunci přiblížil neobvykle blízko. Na rozdíl od návštěvnické kosmické lodi, dráha, rychlost, barva a dokonce pravděpodobnost detekce objektu 'Oumuamua, odpovídá přirozenému vzniku kolem normální hvězdy před mnoha milióny let, než byl po přiblížení k normální planetě gravitačně vyvržen a následně začal samostatně obíhat kolem naší Galaxie. I přes pravděpodobný konvenční původ objektu 'Oumuamua lidstvo může doufat, že jednoho dne zvládne technologii přeměnit 'Oumuamua, nebo jiný objekt prolétající Sluneční soustavou, do své vlastní lodi Rama.
Poznámka překladatele: Asteroid se česky řekne planetka, ale v češtině se používají oba výrazy. Autor se snaží, byť nedůsledně, používat český termín. Ovšem v případě objektu, který přiletěl od jiné hvězdy a putuje mezi hvězdami, se označení asteroid zdá i v češtině namístě.
Poznámka čtenáře: Alexej Šimeček upozornil, že v článku Petra Scheiricha Co víme o ‘Oumuamua – mezihvězdné návštěvě? je uveden poměr delší a kratší strany 3:1, zatímco na umělecké ilustraci M. Kornmessera je tento poměr větší.

Štítky: Rama, Interstellar, ‘Oumuamua