Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. prosinec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. prosinec 2017

Geminidy na severu

Uznání a copyright: Yin Hao

Jak naše milá planeta procházela prachem z aktivní planetky 3200 Phaethon, tak každoroční pozemský meteorický roj Geminid nezklamal. Na pohledu na oblohu na severní polokouli jsou zachyceny meteory, které vylétají z radiantu roje v souhvězdí Blíženců (Gemini). Obrázek vznikl z 37 jednotlivých snímků s meteory, které byly pořízeny během 8,5 hodiny v noci z 12. na 13. prosince Pro závěrečný kompozitní obraz byly snímky vybrány a registrovány proti hvězdné obloze nad parabolickou anténou radioteleskopu MUSER, což je řada antén určená ke sledování Slunce v astronomicky pojmenované stanici Mingantu ve Vnitřním Mongolsku v Číně, asi 400 kilometrů od Pekingu. Přímo nad radioteleskopem svítí Sírius, alfa hvězda Velkého psa (Canis Major) a k zenitu se táhne Mléčná dráha. V Orionu napravo od severní Mléčné dráhy vyniká žlutá hvězda Betelgeuse. Radiant roje je vlevo nahoře, vysoko nad obzorem blízko dvojice hvězd Castor a Pollux z Blíženců. Jev radiantu vzniká díky perspektivě, jelikož rovnoběžné dráhy meteorů zdánlivě sbíhají v dálce. Geminidy vstupují do zemské atmosféry rychlostí asi 22 kilometrů za sekundu.

Odesláno APODu: Nejlepší snímky (doposud) meteorického roje Geminid 2017.

Štítky: Meteor, Geminids, Mingantu